Hoe druk is het in mijn straat of stad?

Bekijk onze unieke methode om passanten te tellen. CityTraffic is al jaren de specialist op het gebied van passantentellingen. Wij meten 24/7 hoe druk het is. Direct inzicht & resultaat.


Hoe vaak komen bezoekers terug in mijn winkelstraat?

Als u de loyaliteit van bezoekers wilt weten is de bezoekfrequentie een goede graadmeter voor de aantrekkingskracht van uw winkelgebied.


Hoe lang blijven bezoekers in het winkelgebied?

Des te langer mensen winkelen, des te beter voor het winkelgebied. Door de gemiddelde verblijfstijd te meten, kunnen wij de tevredenheid van de bezoeker vaststellen.


Hoe lopen passanten door het winkelgebied?

Met onze oplossingen kunnen wij elke week de loopstromen van passanten in het meetgebied nauwkeurig inzichtelijk maken.


Wat is het laatste nieuws?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze actuele onderzoeken naar het druktebeeld in de winkelstraten.


 

Het laatste nieuws

Geplaatst op: 19/06/17

Stagiair gezocht!

Voorbeeld studierichtingen: WO sociale geografie, economische geografie, planologie, bouwkunde Real Estate en Geomatics, HBO CE, SBRM, MER

Bureau RMC is één van de meest innovatieve retailadviesbureaus van Nederland. Retail, data en strategie zijn onze kernwaarden. Al 25 jaar werken wij aan onderscheidende retail- en dienstverleningsconcepten. Wij zijn dé sparring partner voor retailers, dienstverleners, fabrikanten en anderen die strategische retailbeslissingen nemen. Met een select en multidisciplinair team van recent afgestudeerden en ervaren consultants adviseren we een brede club van klanten. Van retailers tot vastgoedontwikkelaars, van dienstverleners tot fabrikanten. Onze adviestrajecten zijn altijd afgestemd op een specifieke vraag. Van het uitwerken van een Retailvisie tot het ontwikkelen van een nieuwe winkelformule tot het neerzetten van een Masterplan Retail. Waar het telkens om draait in onze adviestrajecten is het vertalen van huidig consumentengedrag en retailtrends naar adviezen voor de toekomst van bestaande en nieuwe winkelomgevingen. Enkele recente opdrachtgevers zijn Schiphol, G-Star, Oger, Vodafone, Hunkemöller, C&A, Tele2, Life Fitness, Randstad, Apple,  maar ook gemeentes als Rotterdam, Leiden, Alkmaar, Den Haag winkelen bij onze data en adviespraktijk.  Kortom: bij Bureau RMC zijn we allround op het gebied van retail, data en strategie. Lees meer op www.rmc.nl

Bureau RMC heeft een innovatieve methode ontwikkeld om dagelijks de drukte in winkelstraten te tellen, de methode CityTraffic. Wij verzamelen op een vooruitstrevende en unieke wijze m.b.v. wifi in 93 steden in Nederland en België. Deze big data verspreiden we in handzame rapporten en software naar onze klanten. Meer informatie vind je op www.citytraffic.nl

Werkzaamheden

De werkzaamheden zijn erg divers, onder andere:

  • Meedraaien en ondersteunen van consultants en analisten bij diverse projecten en adviestrajecten.
  • Zelfstandig uitvoeren van big en smart data onderzoeken op basis van eigen bestaande data
  • Actief betrokken zijn in het wekelijks werkoverleg en daaruit vloeiende acties oppakken

Het voordeel van ons relatief kleine kantoor is dat je snel op de hoogte bent van alle projecten. De lijnen zijn kort, dus je leert en ziet veel. Ook strategische en inhoudelijke discussies over de problemen en uitdagingen van onze klanten.

Ben jij:

  • Communicatief vaardig
  • Slim
  • Proactief en zelfstandig
  • Cijfer en data minded
  • Handig met Excel en PowerPoint
  • Geïnteresseerde in retail en winkelen

Dan kun je contact met opnemen met Huib Lubbers,  h.lubbers@rmc.nl of 020 – 653 55 88 

Geplaatst op: 31/05/17

Gezocht: Office Manager, met financieel administratieve ervaring

In het inspirerende B2 Building is Bureau RMC gevestigd. Wij staan voor Retail, Data en Strategie en zijn een klein bureau met een prachtige lijst aan grote klanten. Apple, Vodafone, C&A, Perry, G-Star, Hunkemöller, Oger, maar ook gemeenten als Rotterdam, Den Haag, Leiden en Alkmaar. We hebben een passie voor retail, winkelen en consumentengedrag. We zijn een groeiend en ambitieus onderzoeksbureau met een specifieke missie. We verzamelen op een innovatieve en big data manier gegevens over passantenaantallen in winkelstraten, winkelcentra, binnensteden, stranden en evenemententerreinen. In Nederland en daarbuiten. Wij willen voor onze klanten een betrouwbare, meedenkende en vooruitstrevende partner zijn in dit proces. Meer informatie over onze producten en diensten vind je op www.rmc.nl en www.citytraffic.nl

Wat houdt de functie van Office Manager in? Je:

  • bent verantwoordelijk voor de financiële administratie, zowel crediteuren- als debiteurenadministratie;
  • ondersteunt proactief de algemeen directeur, de consultants, de onderzoekers, het salesteam en de accountant en hebt contact met andere stakeholders (business partners, leveranciers, klanten);
  • organiseert de backoffice in het CRM programma;
  • vindt het ook leuk om nieuwe werkzaamheden op te pakken en te coördineren;
  • bereidt de boekhouding voor de accountant voor;
  • coördineert nieuwsbrieven en de aanpassingen op de website;
  • verzorgt bijeenkomsten, ontvangst van gasten en events

Wat wordt er van je verwacht? 
Als Office Manager beschik je over een goede en passende opleiding op MBO/HBO niveau. Je hebt enige jaren werkervaring in de zakelijke dienstverlening/bureauwereld. Je beschikt over talent om in een druk adviesbureau de rust te bewaren. Ervaring met programma’s als Perfectview en Afas is een pre. Je pakt dingen graag op, krijgt dingen snel voor elkaar, hebt uitstekende communicatieve vaardigheden, werkt graag samen en kunt snel schakelen tussen verschillende werkzaamheden in een klein bedrijf. Als je proactiviteit vervolgens combineert met een dienstverlenende instelling ben jij degene die we zoeken. Kortom; we verwachten dat je, samen met de collega’s, bijdraagt aan het verder uitbouwen van onze activiteiten.

De standplaats van de functie is Amsterdam. Indicatie ureninzet is 20-24 uur per week, verspreid over tenminste 4 dagen. Precieze invulling geschiedt in overleg.

Wat bieden wij? 
Een uitdagende en leuke functie bij een leuke club mensen die in de eredivisie van de zakelijke dienstverlening speelt. Natuurlijk horen daar goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden bij.

Solliciteren?
Voor inlichtingen over de functie kun je contact opnemen met Huib Lubbers (020 – 653 55 88 of 06-21 885 293). We ontvangen je sollicitatie, voorzien van je CV en een motivatie, graag voor 10 juni 2017 op h.lubbers@rmc.nl.

Geplaatst op: 07/07/16

Leegstand in winkelstraten, toenemend winkelen via internet: de ontwikkelingen op het gebied van retail hebben een grote impact op het bestaande winkellandschap. De Leidse regio heeft de afgelopen tijd gewerkt aan een toekomstplan voor sterke winkelgebieden. Dit plan is opgeschreven in een regionale Retailvisie en uitgewerkt in een bijbehorend plan van aanpak. De gemeenteraden van de zes betrokken gemeenten (Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude) bespraken de visie de afgelopen maanden uitvoerig. Alle raden stelden de visie vast. Een bijzondere mijlpaal.

Economie071, een samenwerking van de zes gemeenten, koepels van ondernemersverenigingen en de onderwijs- en onderzoeksinstellingen, heeft Retail Management Center gevraagd om een regionale retailvisie voor de Leidse regio op te stellen.
Belangrijk onderdeel van de Retailvisie is het in kaart brengen van de loopstromen en uitwiselingen tussen winkelgebieden met de CityTraffic meetmethode. 

Lees meer over de Retailvisie of bekijk het volledige persbericht op de website van Economie071.

Geplaatst op: 13/06/16

Kom naar de RMC summer class  op 12 juli! Wij nemen u mee in de druktedata van úw stad. Bovendien presenteert Huib Lubbers u de inzichten van het zojuist gepubliceerde ING-CityTraffic onderzoek. In dit onderzoek zijn dagelijks de loop- en koopstromen met elkaar vergeleken. Ook benieuwd naar welke branche het meest profiteert van stijgende passantenaantallen?
Meld u nu aan voor de summer class.

Wanneer? 12 juli, van 15.00 uur tot 18.00 uur, inclusief demonstratie en borrel.

Let op, er zijn beperkt plaatsen beschikbaar. Reserveer nu een gratis plaats.
Alleen beschikbaar voor relevante doelgroep.

Geplaatst op: 11/06/16

Uit onderzoek van ING en RMC blijkt dat de consument veel makkelijker op zondag koopt dan bijvoorbeeld op zaterdag. De relatie tussen lopen en kopen in de Kalverstraat is onderzocht door druktepatronen te vergelijken met pintransacties. Dit levert interessante kennis op over de kwaliteit van de passantenstroom. Uit het onderzoek blijkt ook dat de modewinkels het meeste profiteren aan de kassa van een stijgend aantal passanten. Bij de telecom winkels is dit effect het kleinst. Tijdens de middag is de koopneiging ook veel sterker dan in de morgen en tijdens de koopavond. We kunnen concluderen dat loopstromen koopstromen zijn, maar dat niet iedere winkel gelijk profiteert.

Innovatief onderzoek naar passantendata en pintransacties

Het succes van een retailer wordt voornamelijk bepaald door het vermogen om bezoekers naar zijn winkel te trekken en om te zetten in kopers. Daarom investeren retailers veel in marketingstrategieën, de juiste winkelinrichting en in goed personeel. Dat deze acties en investeringen een duidelijk verschillend effect kunnen hebben op branche en koopdag is nieuw en een verrassend resultaat uit innovatief statistisch onderzoek. Winkelbezoekers worden al decennialang dagelijks geteld. Recente technologische ontwikkelingen stellen retailers in staat om snel data te verzamelen over bezoekers in hun winkel en zelfs ook in hun winkelstraat.

In recent afstudeeronderzoek voor haar Master Economics, Industrial Organisation, Regulation and Competition Policy aan de UvA, uitgevoerd door Maud Schijen, is de relatie tussen het aantal bezoekers en het aantal kopers in een winkelstraat onderzocht. Zij onderzocht wat het effect is van de passantenstroom op de verkoopresultaten van winkels in 5 verschillende branches. Mode, Schoenen, Drogisterijen, Mix en Telecom. Voor haar onderzoek kon Schijen beschikken over geaggregeerde verkoopdata van ING pintransacties op straatniveau van 155 dagen en over passantenstromen per dag en per uur, geteld door wifi-sensoren van Citytraffic.  Het onderzoeksterrein was de bekendste winkelstraat van Nederland; de Kalverstraat in Amsterdam. Gedurende 155 verkoopdagen, tijdens de winkelopeningstijden, zijn de grote datasets van beide organisaties met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat een stijging aan passanten in de winkelstraat een direct positief effect heeft op de verkoopprestaties in euro’s en aantal transacties van alle onderzochte winkels. En dat dit effect aanzienlijk varieert tussen verschillende branches en de verschillende verkoopdagen.

Kledingbranche profiteert het meeste van drukkere winkelstraten

Er wordt onderscheid gemaakt tussen vijf verschillende branches. Uit het onderzoek blijkt dat de modewinkels het grootste verband laten zien tussen stijging in passanten en stijging van aankopen in winkels. Er is hier sprake van een lineair verband. Meer passanten levert direct meer sales aan de kassa in het geval van Mode, Schoenen en Drogisterijen. Maar niet voor elke branche is het effect even groot. Winkels in de Modebranche merken een veel groter financieel effect van meer passanten dan bijvoorbeeld de Drogisterijen. En, verrassend, de winkels in de sectoren Schoenen en Mixed & Telecom laten een kleiner effect zien van meer passanten op de aankopen dan bij de Drogisterijen. In het geval van Telecom is dit effect het kleinst. Meer passanten in de winkelstraat heeft weinig relatie met meer aankopen in de telecomwinkels.

Op zondag zijn bezoekers het meest geneigd tot aankopen

 Het effect van meer passanten op de stijging van de aankopen verschilt per dag. Op zondag en maandag is er een veel sterkere relatie te zien dan op de rest van de weekdagen. Meer passanten op zondag en maandag betekent meer uitgaven in winkels, terwijl dit in de rest van de weekdagen minder geldt. Zondag en maandagshoppers zijn duidelijk meer gerichte kopers, dan de dinsdag, vrijdag of zaterdag shoppers.

In de middag kopen shoppers makkelijker dan in de ochtend

Tijdens de middag (13:00-18:00) is het verband ook veel sterker dan in de morgen en tijdens de koopavond. We kunnen concluderen dat een stijging in shoppers tijdens de middag meer verkoop aan de kassa oplevert dan in de ochtend en tijdens koopavond. Tijdens de koopavond is er zelfs een heel zwak verband tussen meer passanten en meer sales.

In de maand juli koopt het winkelend publiek het makkelijkst

Er is ook een verschil in maanden te zien als het gaat om het verband tussen meer passanten en meer uitgaven. In de eerste helft van het jaar laten de maanden januari, maart en juli een zeer sterk verband zien tussen meer passanten en meer uitgaven. In de maanden april en juni is dit verband het zwakst. Interessant wordt het als de verkoopdata van een geheel jaar kan worden onderzocht.

Toelichting onderzoeksmethode

Dit innovatieve onderzoek heeft de relatie tussen koopstromen van ING en loopstromen van RMC onderzocht door dagelijkse passantenaantallen te vergelijken met de dagelijkse pintransacties in de A1 winkelstraat de Kalverstraat. Hierbij is er gekeken naar het effect van een stijging in bezoekersaantallen op de verkoop van winkels binnen verschillende branches en verschillende momenten gedurende de dag. Het onderzoek is uitgevoerd op de data van de eerste 6 maanden van 2013. Er is in deze studie alleen naar aankopen gekeken bij de kassa en niet naar de bezoekersaantallen in winkels.

Meer analyse  over het winkelgedrag van de consument is beschikbaar bij Retail Management Center. RMC beschikt over een eigen netwerk van 400 CityTraffic tellers in 93 steden in de Benelux die middels wifi-sensoren 24 uur per dag drukte-aantallen meten in A1 winkelstraten, winkelcentra en andere winkelgebieden.

Huib Lubbers, h.lubbers@rmc.nl
Directeur Retail Management Center
Telefoon: 06-21885293