Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Uit de data van CityTraffic is op te maken dat het een onstuimig jaar was. Het eerste semester van het jaar verliep redelijk positief, in die zin dat de drukte in de winkelcentra vergelijkbaar was met 2010. Na de zomervakantie ontstond een fors dalende trend. Deze hield aan tot de herfstvakantie. Daarna liet het jaar drukke weken, maar ook bijzonder rustige weken zien. Neem de week voor Kerst als voorbeeld: de drukste week wordt opgevolgd met een zeer rustige laatste week van het jaar. Een koopweek bij uitstek met de opruiming in volle gang, aangename winkeltemperaturen en veel mensen vrij. Maar de week presteert beduidend slechter dan in 2010 (ruim 10% minder.) Natuurlijk, drukke dagen worden meestal opgevolgd door rustige dagen, maar wat verklaart dat de consument zo grillig in haar winkelgedrag is geworden, zal de komende jaren moeten blijken.

Het is een feit dat de mogelijkheden op internet in kopen, keuren en oriënteren enorm zijn toegenomen. Ook is het een feit dat kopers in winkels meer kopen als men zich voorbereid heeft op het internet. Het wennen aan de vele mogelijkheden op internet, het ontdekken van gemak door thuis te bestellen, maar ook het ongemak als men thuis moet zijn om de bestelling aan te nemen. Vervolgens het naar de winkel gaan om de bestelling op te halen, het niet op voorraad zijn in de webwinkel zonder dat het vermeld is, waardoor beschikbaarheid van producten weer een issue wordt en de retailer zich kan onderscheiden door directe levering, slechte ervaringen met vooruit betalen, terwijl producten nog niet worden geleverd, etc.; het zijn allemaal voorbeelden van de consument die de nieuwe mogelijkheden van het internet zich eigen zal maken.
Vergrijzing leidt niet tot grillig winkelgedrag maar leidt ertoe dat er minder mensen op de been zijn en daarmee ook in de binnenstad en winkelcentra. Het devies lijkt om wekelijks de drukte te volgen en proberen te voorspellen wat de gevolgen voor u zijn.

Benieuwd naar de passantenaantallen in uw stad van het afgelopen jaar en nu? Neem dan contact met ons op voor meer informatie!