Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

door Ricardo Kleine

HAARLEM - Tegen de landelijke trend in groeit het aantal bezoekers van de Grote Houtstraat. Dit becijferde onderzoeksbureau City Traffic. De Haarlemse evenementen zijn cruciaal.

Het Bloemencorso. Het Fokker Spin Centennial. De Haarlemse Shoppingnight. Het zijn typische Haarlemse evenementen die zorgen voor een piek in de bezoekersaantallen van de Grote Houtstraat. Maar ook de opening van de winkels in het Raakscomplex trok bezoekers naar de winkelstraat. Zelfs de heropening van de Appelaar zorgde voor een kortstondige piek.
Volgens Huib Lubbers, directeur van City Traffic, is met name het laatste opvallend. ,,Die piek in de laatste week van juni is echt alleen aan de heropening van de parkeergarage toe te schrijven. Voor de opening van het Raaksplein eind mei kan hetzelfde gelden, maar dan op kleinere schaal.''
Een andere uitschieter in de grafiek is het Fokker Spin Centennial eind augustus, normaalgesproken geen drukke winkelmaand. Lubbers: ,,Door het evenement telde de Grote Houtstraat ongeveer 132.000 passanten. Dat is meer dan ik had verwacht.''Salaris
Veel van de andere pieken en dalen in de grafiek zijn volgens Lubbers het gevolg van traditioneel winkelgedrag: ,,Mensen winkelen minder in de eerste en tweede week van een maand. De derde en vierde week trekken veel meer winkelend publiek. Dat heeft te maken met het storten van het salaris.''
Volgens Lubbers zijn er maanden die het traditioneel slechter doen, zoals februari en juni, omdat die minder koopdagen hebben. Factoren als het weer, vakanties, opruiming, koopavonden en koopzondagen spelen ook een rol.
City Traffic ontdekte ook eendaagse pieken. Zo zorgde de Shoppingnight op 17 juni er voor dat het aantal passanten na 19.30 uur ineens met meer dan duizend bezoekers toenam. Bij de avondvierdaagse op 24 juni was er een soortgelijk effect. Meer dan 5000 bezoekers liepen door de Grote Houtstraat tussen 20.00 en 22.00 uur naar de finish op de Grote Markt. Ook het Bloemencorso in april en Haarlem Culinair in augustus zorgden voor grote drukte. In andere steden was het in die perioden rustig. Opmerkelijk is verder dat Haarlem Jazz nauwelijks terug te vinden is in de grafiek. Volgens Lubbers kwam dit door het slechte weer.
Het onderzoeksbureau heeft een eigen prijs aan het onderzoek verbonden, de City Traffic Award. Haarlem springt er gemiddeld als beste uit ten opzichte van vijftig andere binnensteden. City Traffic onderzocht twee categorieën. Steden die dit jaar de grootste groei lieten zien. En steden die het hardst groeiden ten opzichte van 2010. Bij elkaar opgeteld kwam Haarlem als beste uit de bus. Overigens trekken grote steden als Amsterdam meer bezoekers in absolute aantallen, maar die steden groeiden niet zo sterk als Haarlem.
Volgens Lubbers gaat Haarlem dwars tegen de landelijke tendens in, die volgens hem een daling laat zien. ,,De combinatie van een historische binnenstad en aantrekkelijke winkels en veel horeca trekt veel bezoekers.''

Meten is weten
City Traffic meet het aantal passanten via sensoren, die short range radio signals zoals bluetooth en wifisignalen van mobiele apparatuur opvangen. Elk signaal heeft een unieke code. Hierdoor kan het onderzoeksbureau ook de verblijftijd en de bezoekfrequentie vastleggen. Deze methode is door TNO gepatenteerd. Van alle passanten heeft slechts twintig procent de bluetoothfunctie ingeschakeld, daarom zijn er ook infraroodsensoren die breder meten. De beide gegevens worden met elkaar verrekend om tot exact aantal te komen. Hierdoor kunnen de metingen niet worden beïnvloed als iemand met een groot aantal mobiele apparaten langs de sensor loopt. In Haarlem zijn er in meerdere straten sensoren opgehangen op strategische punten. Zo zijn er drie in de Grote Houtstraat, een in de Anegang, een in de Generaal Cronjéstraat en er komt er binnenkort een in het winkelcentrum van Schalkwijk. Van alle punten is de Grote Houtstraat het drukst. In totaal meet City Traffic in vijftig steden.