Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Hoe 2011 de boeken in gaat, zullen we pas na een poosje weten. Terugkijkend zien we dat het in de binnensteden vooral opvallend rustig was na de zomervakantie tot aan de herfstvakantie. Daarna en daarvoor zien we diepe dalen, maar ook mooie pieken in de algemene drukte in de winkelstraten. Al met al kijken we terug op een lastig jaar waarin de consument zich bijna per maand liet beïnvloeden in haar winkelgedrag.

De week voor Kerst blijkt uiteindelijk de drukste week van 2011 te zijn geworden en laat daarmee de eerste week van de Meivakantie en de Krokusvakantie net achter zich. De drukste dag is zaterdag 24 december geworden, wat me, met de wijze waarop kerst viel dit jaar, wel enigszins verrast.

Eind 2009 keken we vooruit en ik kan me nog goed herinneren dat alle seinen toen ook op oranje stonden. Uiteindelijk bleek 2010 voor menigeen een goed jaar en zagen we dat de drukte in de binnensteden wel dalend was, maar niet meer zo fors als in 2009.

Vooruit kijken is een vak apart en wordt, zonder dat we het willen, beïnvloed door de waan van de dag. Gelukkig heeft de drukte in de binnensteden in Nederland een positieve impuls gekregen in december van 2011. Dat maakt het jaar niet goed, maar daardoor bleef de daling beperkt tot 2,28 procent. Iets minder mensen in de binnenstad, maar hoe zat het met hun uitgaven?

Consumentenvertrouwen en koopbereidheid zijn al geruime tijd niet meer de juiste indicatoren om vast te stellen hoe het winkelgedrag van de consument eruit zal zien. Internet, het weer, de vakantieplanning, de wijze waarop de feestdagen vallen, het aantal koopzondagen, de sector; er zijn veel factoren die bepalen hoe het winkel- en koopgedrag van de consument eruit zal zien. Wie kon bijvoorbeeld voorspellen dat de eerste zes maanden van 2011 ongeveer gelijk zouden worden aan vorig jaar? Bedenk daarbij dat het klimaat een grote rol speelt (zo viel er in de eerste twee maanden van 2011 veel sneeuw), dat de klappen in het derde kwartaal van 2011 vielen en dat de maand december nog aardig wat heeft teruggesnoept op 2010 (het sneeuwde al hevig in december 2010).

En wie heeft nu gelijk als ze een zwart of somber scenario schetsen? Ja, het meest veilige scenario is de lichten weer op oranje of zelfs op rood te zetten. Sterker nog, het zou van onverantwoordelijk gedrag getuigen als ik hier een zeer optimistische kijk op 2012 zou hebben. Maar toch voel ik mij als optimist persoonlijk wat prettiger om met wat meer nuance te kijken naar de mogelijkheden en kansen in 2012. Wie dacht bijvoorbeeld dat Serious Request van 3FM in 2011 weer een groter event is geworden dan de succesvolle jaren daarvoor of dat de Nederlander tijdens Sinterklaas en Kerst in 2011 meer zou gaan besteden? De consument kocht nog nooit zoveel in de supermarkt als in de week voor kerst. Met 825 miljoen overtrof het alle verwachtingen.

Vinger aan de pols houden, veel evenementen blijven organiseren, laten zien dat je er bent en dat je er toe doet, niet doen wat de buurman doet, creativiteit en nieuwe ideeën laten ontwikkelen en ruimte geven aan nieuwe inzichten. De winkelstraat moet een beetje opnieuw worden uitgevonden. Laat zien dat je begrijpt voor wie ze zijn gemaakt.

Ik wens u allen een goed en gezond 2012 en hoop op veel vernieuwingen. Laten we ons allen verrassen met een positieve blik. Wij houden het dagelijks voor u in de gaten.

Huib Lubbers
Directeur Citytraffic