Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

TNO patent
Met de door TNO bedachte en gepatenteerde (pending) techniek kan men mensen en voertuigen meten door gebruik te maken van de ‘short range radio signals’ die o.a. telefoons en carkits uitzenden. Op dit moment zijn dat bluetooth, WIFI en gps signalen. In de toekomst, dus binnen deze projectie na 2015, komen daar misschien weer extra signaalsoorten bij.

Het principe (patent) blijft echter hetzelfde: gebruik maken van de persoonlijke ‘short range radio signals’.

Groei Bluetooth en andere technieken (bron oa. In-Stat)
De geschiedenis van Bluetooth begint in 1994, toen Ericsson zocht naar een goedkope manier om via een radioverbinding communicatie tot stand te brengen tussen mobiele telefoons en andere apparaten. Men had zich ten doel gesteld om allerlei kabels tussen mobiele telefoons en pc-cards, koptelefoons, desktopapparaten etcetera overbodig te maken. Naarmate het onderzoek vorderde, werd het de onderzoekers duidelijk dat de toepassingsmogelijkheden voor een dergelijke korte-afstandsradioverbinding legio waren.

De Klassieke Bluetooth-technologie zal voor onbepaalde tijd dominant blijven in de telefoons, Ipads, Notebooks, E-readers. De groei in industriële en medische markten zal vooral door de Bluetooth Low Energy standaard plaatsvinden.

De groei van Bluetooth is nog steeds enorm, elk verkocht communicatie apparaat bevat Blueooth. WIFI is daarnaast ook een steeds meer bekende en gebruikte techniek voor Internet toegang op handsets, Ipad/Iphone, e-readers, laptops, thuis PC’s en Gamestations. De groei van Bluetooth en WIFI vind daarnaast ook in andere apparatuur plaats, in 2016 is de verwachting dat maar liefst 90% van alle voertuigen voorzien zijn van een bluetooth (meetbaar) apparaat.

Bluetooth 3.0 is een nieuwe high-speed standaard met WIFI snelheid en wordt vanaf 2010 in mobiele telefoons toegepast. De nieuwe alternatieve Wi-Fi Direct techniek laat peer-to-peer verbindingen tussen WIFI-apparaten toe en is een directe concurrent van Bluetooth 3.0. Hiervan zijn de eerste exemplaren nu (2011) leverbaar, in de nieuwste Samsung smartphones.

De short range radio markt wordt dusdanig groot dat het benoemen van Bluetooth als specifieke oplossing steeds minder relevant wordt, er zullen verschillende technieken worden toegepast binnen deze enorme groei-markt. Bluetrace zal zorgdragen dat dit feit altijd vertaald zal worden in relevante meetwaarden en meetsystemen conform het TNO patent (pending).

Non smartphones in 2011-2013
De gemiddelde gebruiksduur van telefoons is 2- 3 jaar, de huidige verkoopcijfers van smartphones geven aan dat binnen 2-3 jaar er een shift zal plaatsvinden naar smartphones. Voor alle non-smartphones (in 2011 nog steeds 80%) telefoons geldt dat een vast percentage meetbaar is via bluetooth (mits bluetooth aanstaat) deze factor (conversie genoemd) is zeer goed vast te stellen en is constant.

Smart phones 2013-2015
Voor alle smartphones geldt dat ze via WIFI te meten zijn (mits WIFI scanning op telefoon aan staat), dit is momenteel echter nog een lager percentage dan het aantal dat meebaar is via Bluetooth.

Projectering 2011-2015 volgens IDC
Zie hiernaast inschatting van marktaandeel volgens IDC voor 2015. Symbian zal worden vervangen door Windows 7 is de verwachting.

Meetbaarheid Handsets 2011-2015

Symbian
Bestaande Nokia, goed meetbaar.

Android
Versie 3.0 en hoger wordt zeker voorzien van permanente bluetooth on optie, verschilt nu nog per type telefoon en apps op de phone. Alle app bouwers eisen dit van google, vooral ook omdat Apple dit niet biedt

Windows 7 (vervanger symbian)
Is goed meetbaar.

Blackberry
Nieuwere blackberries allemaal meetbaar, oudere (minimale aantallen) verschilt per type.
Hieronder voorbeeldje van gescande blackberries.

Winkeliers verdeeld over koopzondag
Winkeliers denken heel verschillend over het gewenste aantal koopzondagen. Dat blijkt uit een onderzoek onder winkels in de woonbranche en mode-, schoenen- en sportzaken in opdracht van brancheorganisatie CBW-MITEX.

Winkeliers in het midden- en kleinbedrijf vinden het huidige aantal koopzondagen genoeg (90 procent). Bij verruiming stelt 55 procent niet vaker open te gaan op zondag. Veertien procent wil vaker open, terwijl andere het laten afhangen van de omstandigheden.

Grootwinkelbedrijven denken er anders over; twee derde zou meer dan 26 zondagen per jaar open willen zijn in de grotere gemeenten. In kleinere vestigingsplaatsen willen grootwinkelbedrijven de openstelling op zondag laten afhangen van lokale omstandigheden.

Bron: De Telegraaf 07-04-2011