Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Bluetooth blijkt een betrouwbare methode om het aantal passanten in winkelstraten te meten. Dat blijkt uit recent onderzoek van internationaal marktonderzoeks-bureau Ipsos, in Nederland vooral bekend van de politieke barometer bij de verkiezingen.

Het onafhankelijke onderzoeksbureau onderzocht de meetmethode van automatische telsystemen door de data van ruim een jaar te analyseren en de correlatie vast te stellen tussen infrarood en bluetooth. De opdracht werd uitgevoerd in opdracht van innovatiecentrum Syntens en CityTraffic. Daaruit komt naar voren dat de meetmethode een betrouwbaarheid heeft van 90 tot 95% ten opzichte van gangbare infraroodmetingen.

Ook blijkt uit het onderzoek dat passanten met bluetooth op de telefoon geen ander koopgedrag hebben dan mensen die het systeem niet aan hebben staan.

CityTraffic meet al jarenlang het aantal passanten in winkelstraten door middel van bluetoothsignalen. Het onderzoeksbureau is daarmee het enige in Nederland dat een algemeen beeld kan geven van het aantal consumenten in winkelstraten en -centra per dag en tijdstip, vertelt directeur Huib Lubbers.

“Veel bedrijven meten op willekeurige dagen steekproefsgewijs in winkelstraten. De tellingen, die met de hand gebeuren, worden vervolgens geëxtrapoleerd naar het hele jaar. Wij vinden die schatting onbetrouwbaar, want het aantal consumenten op straat is afhankelijk van het weer, het tijdstip, acties van winkels, uitverkoop en nog veel meer. Er bestaat geen gemiddelde week, daarom meten wij simpelweg altijd. We geloven dat we alleen met deze methode een betrouwbaar beeld kunnen schetsen van het daadwerkelijke aantal passanten. Bovendien zien we dat verschillen in winkelgedrag per dag en per tijdstip zo groot zijn, dat het zeer veel interessante gegevens oplevert over bijvoorbeeld zondagverkoop, koopavonden of marktdagen. Omdat alle telpunten op een gelijke manier meten, zijn de data van die verschillende telpunten ook goed vergelijkbaar.”

Ongeveer 17% van de consumenten heeft bluetooth standaard aanstaan, onder andere voor het aansluiten van een carkit. Wifi is zeer geschikt voor het meten van loopstromen en verblijfstijden. Maar weet mindder voor het meten van grote groepen mensen, omdat het systeem voornamelijk door jongere doelgroepen wordt gebruikt.

Speciale kastjes in winkelstraten tellen en volgen de gecodeerde bluetoothsignalen. Deze zijn niet gekoppeld aan personen, maar aan apparaten, waardoor de privacy van consumenten niet in gevaar komt. Bijkomend voordeel is dat CityTraffic op deze wijze ook gemakkelijk populaire winkelroutes in kaart kan brengen. Gemeentes en winkelcentra kunnen hierop inspelen door consumenten te stimuleren om hun looproute aan te passen of extra voorzieningen te bieden als horeca of een ander winkelaanbod.

CityTraffic installeert sinds dit jaar trouwens ook telpunten in parkeergages en op evenementlocaties. Het onderzoeksbureau heeft een eigen netwerk van 260 meetpunten, verspreid over het hele land. Sinds 2012 ook in de grote Belgische steden.