Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Gepubliceerd op www.nos.nl, 29 januari 2014

In alle grote steden wordt in drukke winkelstraten via wifi en bluetooth gemeten hoeveel publiek er komt. Winkeliers gebruiken de informatie om te kijken hoe ze meer mensen in hun zaak kunnen krijgen. Dat heeft het bedrijf Citytraffic gezegd dat de metingen verricht.

Volgens het Amsterdamse bedrijf wordt het winkelend publiek in alle steden met meer dan 100.000 inwoners geteld en alleen in drukke winkelstraten zoals de Kalverstraat in Amsterdam.

Tellen

Citytraffic benadrukt dat de metingen via wifi en bluetooth niet in strijd zijn met de wet. "Apparaten zoals smartphones en bluetooth koptelefoons zenden altijd een signaal uit en dat wordt in de winkelstraat geregistreerd en geteld. Die signalen zijn niet gekoppeld aan een persoon."

Na bijvoorbeeld een week of een maand wordt de optelsom doorgegeven aan de winkelier die op basis daarvan conclusies kan trekken. Dat gebeurt al jaren, zegt Citytraffic.

Volgens het bedrijf gebruiken ook overheden en bouwkundigen de diensten, om hun beleid aan te passen of bouwkundige plannen te veranderen.

Wi-fi

Bijna een week geleden werd bekend dat Dixons, Mycom en iCentre het zogeheten wifi-tracking gebruiken om te weten te komen hoeveel klanten er binnen zijn en bij welke schappen ze stilstaan. Toen werd duidelijk dat steeds meer winkeliers het volgsysteem willen gebruiken.

Het College Bescherming Persoonsgegevens vroeg zich af of dat wel toelaatbaar is. Veel mensen reageerden verontwaardigd toen ze voor het eerst hoorden dat ze via wifi en bluetooth werden gevolgd.