Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 28/11/14

Bron: NRC, 27 november 2014
Door: Christopher Breemer en Maurice Geluk

Alle ballen op de binnenstad
Over vier jaar vraagt niemand meer waar het centrum en de gezelligheid zijn.

Rotterdam – Meer bezoekers in de binnenstad die ook nog eens langer verblijven. Het is de nadrukkelijke wens van het Rotterdamse #Kendoe-college van burgemeester en wethouders. De twee uur die het winkelende en cultuursnuivende publiek gemiddeld in het centrum doorbrengt, moet daarom met 10 procent omhoog. De komende jaren gaan alle ballen op een levendige, maar ook logische binnenstad.

De Maasstad wil meer zijn dan een goed georganiseerde shoppingmachine. Met winkelend publiek dat blijft hangen voor een drankje, kantoorpersoneel dat ook 's avonds zijn vertier vindt en een buitenruimte waar het prettig vertoeven is. De gemeente Rotterdam lanceert daarom de komende jaren een bonte mix van maatregelen en experimenten die bezoekers van de binnenstad verleiden om langer te blijven. Eind 2018 wil de gemeente Rotterdam zo'n 6 miljoen bezoekuren extra kunnen afvinken. Dat brengt zowel extra geld in het laatje als meer leven in de brouwerij.

Op dit moment telt de binnenstad zo’n 32.000 bewoners. Dat mogen er wat de gemeente betreft veel meer zijn. “Ik wil graag naar vijftig- tot zestigduizend bewoners toe”, zegt Astrid Sanson, directeur Binnenstad en Stedelijke kwaliteit. Daarbij gaat het niet alleen om hoogbouw, maar ook om het beter benutten van de schaarse ruimte. Sanson noemt als voorbeeld het gat tussen het Hilton Hotel en de oude Thalia-bioscoop op de West-Kruiskade. “Op dit moment is het een ingang voor een parkeergarage, maar tevens een uitstekende plek om te bouwen. Verder denken we aan het transformeren van leegstaande kantoren tot geschikte woonruimte.”

Een belangrijke ingreep is dat de postzegels die het uitgestrekte stadscentrum rijk is, aan elkaar geplakt worden. Daartussen komen vanuit het perspectief van de bezoeker natuurlijke looproutes. Zo wordt de overgang van de Binnenrotte naar de Oude Haven aangepakt. Ook studeert de gemeente op een nieuw elan voor de Coolsingel. “Als het voor bezoekers gemakkelijker is om een weg te vinden naar plekken in de stad die leuk zijn, blijven ze langer”, stelt Erik Braun, stedelijk econoom van de Erasmus Universiteit. “En een langer verblijf betekent in de regel meer uitgaven.”

De tijdelijke terrasvlonders en tuintjes op parkeerplaatsen, die tegen het eind van de zomer de binnenstad versierden, waren een promotie van een nieuwe visie op parkeren. Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, terwijl de auto in de parkeergarage verdwijnt. Twee experimenten die bij ondernemers, bezoekers en de gemeente goed zijn gevallen. Daarnaast richt de gemeente Park+Walk-garages in aan de buitenrand van de binnenstad. “Dat past binnen ons streven om gelijkwaardigheid tussen voetgangers, fietsers en het autoverkeer te creëren”, aldus Astrid Sanson.

In het centrum mag van het Rotterdamse college ook weer geluid gemaakt worden. Adriaan Visser, wethouder Binnenstad, heeft een plan klaarliggen op basis waarvan horecaondernemers twee uur langer ontheffing van de geluidsnormen kunnen aanvragen. Een maatregel die op gespannen voet staat met de wens tot meer bewoners in het centrum. Kritiek die Visser direct pareert: “Een binnenstad die succesvol is, is levendig. En zo'n binnenstad maakt geluid.”

Visser heeft zich nadrukkelijk gemengd in de al langer durende discussie rondom een nieuw, middelgroot podium in de stad. “We hebben Ahoy en Bird, maar niets daar tussenin. Zo’n poppodium past prima in de binnenstad, maar we zijn wel afhankelijk van de markt. Er moet iemand opstaan die zegt: ik doe het. De gemeente denkt maar wat graag mee.”

Om te controleren of de verblijfsduur daadwerkelijk toeneemt, worden vanaf volgend jaar worden alle bezoekersstromen in de binnenstad gemonitord. CityTraffic legt momenteel de laatste hand aan de aanleg van een cordon van sensoren om het stadscentrum. “Deze kastjes vangen wifi- en bluetooth-signalen van passanten op”, zegt Huib Lubbers, directeur van CityTraffic. “Daarmee kunnen we nauwkeurig de verblijfstijd in kaart brengen.” Iets wat volgens Lubbers steeds belangrijker wordt, nu de drukte in winkelstraten overwegend afneemt. De identiteit van de passanten blijft anoniem, verzekert hij.