Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 22/04/15

link: ING

De winkelstraten trekken weer meer publiek. Consumenten weten steeds beter wat ze willen, voordat ze gaan shoppen. Kijken op internet, kopen in de winkel.

Miljoenen tellingen

Voor het eerst in 5 jaar lopen er weer meer consumenten door de Nederlandse winkelstraten. In het 1e kwartaal ging het om een stijging van 1,1 procent ten opzichte van een jaar geleden. “Dat is op zich een mager percentage”, zegt directeur Huib Lubbers van onderzoeksbureau City Traffic. “Maar het gaat wel over miljoenen tellingen. En er staat tegenover dat de bezoekersaantallen de afgelopen jaren tot wel 25 procent zijn gedaald.”

Later op de dag

“Dit is goed nieuws”, zegt Lubbers. “De neergaande trend is omgebogen.” City Traffic telt passanten in 50 grote steden. Dat gebeurt door geautomatiseerd 24 uur per dag de wifi- en bluetooth-signalen van telefoons te meten. Een duidelijke trend is volgens Lubbers dat consumenten wat later op de dag winkelen. “De piek lag voorheen tussen half drie en drie uur. Nu is dat vaker na half vier.” De koopavonden worden niet beter bezocht, voeg hij eraan toe. “Het zou wel goed zijn als winkeliers de reguliere sluitingstijd van zes uur iets zouden verschuiven. Dat zie je wel al bij veel bouwmarkten, die van negen tot negen open zijn.”

Positief beeld

De groei van het winkelend publiek past in het huidig beeld, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “We hebben weer voorzichtige economische groei, het consumentenvertrouwen is positief, de huizenmarkt herstelt.” De detailhandel behaalde in februari 1,2 procent meer omzet dan een jaar geleden. De verkopen blijven groeien, in februari met 3 procent.

Gerichter winkelen

Wel is het winkelgedrag structureel veranderd, volgens Mulder en Lubbers. “Consumenten winkelen doelgerichter”, zegt Mulder. Lubbers: “Ze oriënteren zich vooral op internet en gaan voor hun aankopen gericht naar de winkel.”

Leegstand

De verschillen tussen steden zijn wel groot, blijkt uit de metingen van City Traffic. In steden als Hengelo, Amstelveen, Almere, Breda en Zaandam steeg het aantal shoppers met maximaal 14 procent. Maar in Emmen en Amersfoort was er een daling van 24 en 26 procent. “Retailers hebben het nog moeilijk”, zegt Mulder. “Zeker de partijen die moeite hebben om zich aan te passen aan de ontwikkelingen. En er zijn gebieden met te weinig onderscheidend vermogen, waar leegstand heerst.”

Aantrekkelijk

Aantrekkelijke winkelgebieden zijn fris, schoon en makkelijk bereikbaar, stelt Mulder. “Ze bieden een goede combinatie van horeca, non-food en vermaak. Ze trekken consumenten door geregeld activiteiten te organiseren, zoals een modeshow of een sportevenement.”

Trends in shopping

Wat zijn de vernieuwende winkelervaringen? Dirk Mulder zet er een aantal op een rij:

- 24 uur per dag een bewegende etalage, met videoschermen op de winkelruiten;

- Virtuele passpiegels. Maar ook pashokjes die herkennen wat de klant past en op basis daarvan suggesties doen. De consument kan het winkelpersoneel dan vragen om dat product te brengen;

- Gerichte aanbiedingen ontvangen op de smartphone, op basis van iemands locatie. Dit kan met iBeacons-technologie;

- Steden die de verlichting in winkelstraten aanpassen aan momenten van de dag;

- Sneller en eenvoudiger afrekenen, met contactloos betalen en retourpinnen. Maar ook met mobiele kassasystemen en kassa’s waar je naast met pin en creditcard ook met iDEAL kunt betalen.