Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

De koopzondag is een lange tijd een hot item geweest in Tilburg. De gemeente lag namelijk in de clinch met de kleine ondernemer in de binnenstad omtrent de wekelijkse koopzondag die eind 2011 was ingevoerd. Veel kleine, zelfstandige winkeliers protesteerden tegen de wekelijkse koopzondag omdat zij het zich niet konden veroorloven om zeven dagen per week open te zijn, terwijl grote winkelketens dat wel konden. Een duidelijk geval van concurrentievervalsing volgens de tegenstanders van de zondagopenstelling. Deze protesten leidden uiteindelijk tot een verbod van de wekelijkse koopzondag door de rechter, maar dit verbod werd door veel voorstanders van de koopzondag in de wind geslagen.

Nu, enkele jaren later, is het tijd om de balans op te maken. Wat is nu werkelijk het effect geweest van de koopzondag op de bezoekersaantallen in Tilburg? CityTraffic onderzocht het druktebeeld in de Heuvelstraat in de vier kritieke periodes sinds de invoering van de wekelijkse koopzondag.

2011 – Maandelijkse koopzondag

Voor de introductie van de wekelijkse koopzondag was de maandelijkse koopzondag voor veel Tilburgers een plezierig uitje. De winkelstraten waren druk en de terrasjes zaten vol. Dit zagen we uiteraard terug in de bezoekersaantallen. Op een gemiddelde koopzondag in 2011 waren er ongeveer 18.000 mensen per dag in de belangrijkste winkelstraat van de stad te vinden. Op de dagen dat er geen koopzondagen waren, was het stil in de straten en waren er gemiddeld niet meer dan 2000 mensen in de winkelstraat te vinden. Zaterdag en de donderdag waren destijds veruit de druktste dagen van de week.

2012 – Invoering wekelijkse koopzondag

Eind 2011 werd de voor het eerst de wekelijkse koopzondag ingevoerd. Deze openstelling had direct invloed op het drukteverloop in de Tilburgse winkelstraten op zondag. Men spreidde het bezoek aan de binnenstad want volgende week waren immers de winkels ook op zondag open. Op een gemiddelde koopzondag waren in 2012 gemiddeld 8.000 mensen in de stad te vinden. Per koopzondag is dit een daling, maar door de uitbreiding van het aantal koopzondagen liepen er verhoudingsgewijs meer mensen in de stad op zondag.

De wekelijkse zondagopenstelling had tegelijkertijd gevolgen voor de traditioneel drukke winkeldagen in de week. Van maandag tot vrijdag waren verhoudingsgewijs minder mensen in de stad omdat steeds meer mensen in het weekend gingen winkelen. Vooral de donderdag en de vrijdag kregen de grootste klappen. Inmiddels is duidelijk geworden dat de bezoekersaantallen op de koopavond in Tilburg in de periode 2011-2013 zelfs met ongeveer 55 procent gedaald is. De zaterdag werd wel iets meer bezocht in 2012.

Begin 2013 tot juli 2013 – Verbod van de koopzondag

De protesten van de kleine ondernemers leidden tot een verbod van de wekelijkse koopzondag door de rechter. De gemeente gaf echter aan het verbod niet actief te zullen handhaven, met als gevolg dat veel Tilburgse ondernemers toch gewoon de winkels openden op zondag. Deze periode kan worden aangemerkt als een periode met grote onzekerheid voor de consument en ondernemer. Mogelijk zien we hierdoor dat de bezoekersaantallen op de zondagen ook tijdelijk terug aan het lopen waren.

Juli 2013 tot heden – Herintreding van de wekelijkse koopzondag

Door de vernieuwde winkelwet in 2013 was het weer mogelijk voor de gemeente Tilburg om de wekelijkse koopzondag terug in te voeren. De consument wist weer wat hij kon verwachten op de zondag, wat naar verwachting heeft bijgedragen aan de stijging in de bezoekersaantallen ten opzichte van de voorafgaande periode. Inmiddels zijn er gemiddeld 7.300 mensen aanwezig op de wekelijkse koopzondag. Hier valt op dat dit wel een daling is ten opzichte van 2012, toen er tijdelijk ook een wekelijkse koopzondag was.

De nieuwe winkelweek in Tilburg
Door de intreding van de wekelijkse koopzondag heeft de zondag voor veel mensen de voorkeur gekregen om te winkelen. We zien namelijk dat het weekaandeel van alle bezoekers op de zondag door de jaren heen is gestegen. Maar ook de traditioneel rustige maandag en dinsdag zijn wat gestegen in populariteit als winkeldag. Deze mensen winkelden voorheen op de donderdag, de vrijdag en sinds 2013 ook de zaterdag.

Op basis van deze bezoekersaantallen kunnen we dus vaststellen dat de Tilburgers steeds vaker kiezen om op de rustigere dagen te gaan winkelen en dat zij steeds meer gebruik maken van de zondag om de aankopen te doen. Nu er eindelijk een duidelijke richtlijn in het koopzondagbeleid zit zal het interessant worden om te blijven volgen hoe de koopzondag zich in de toekomst zal blijven ontwikkelen in Tilburg.