Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 18/11/14

De introductie van een nieuwe iPhone blijkt een belangrijk moment voor winkelend Nederland. Eind september werd de iPhone 6 beschikbaar voor de Nederlandse markt. In de winkelstraten had dit lokale drukte tot gevolg, maar deze viel in het niet bij de drukte die het winkelend publiek online liet zien.

In de Nationale Shopping Index wordt wekelijks het online en offline shoppinggedrag in Nederland bijgehouden. Vooral in de telecommarkt vertoonde deze index  een opvallende trend in de weken voorafgaand aan de introductie van de iPhone 6. Telecomwebsites werden gemiddeld namelijk maar liefst 23% vaker bezocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd kwam men 26% vaker terug op de websites. Ook in de fysieke winkels van de telecom aanbieders nam het aantal bezoekers toe in de weken voorafgaand aan de verkoop.

De invloed van de iPhone ziet men ook terug in het aankoopgedrag van de consument. Zo lijkt  voor veel mensen de introductie van iPhone een belangrijk motief om de aankoop van een nieuwe telefoon uit te stellen. In de weken voorafgaand aan de introductie van de telefoon noteert de index een aanhoudende daling van de Online Conversion Rate (het aandeel shoppers dat na het winkelen daadwerkelijk tot een aankoop overgaat). Na de introductie zien wij de Conversion Rate weer stijgen. Mensen stellen het aankoopmoment van een telefoon duidelijk uit tot na de introductie van een nieuw model. Daarmee is het enorme belang van de iPhone voor de telecomaanbieder maar weer eens bewezen.

Wilt u weten hoe het online winkelgedrag is binnen uw specifieke retail branche? Neem contact met ons op of kijk hier voor meer informatie en een proefversie van de Nationale Shopping Index.