Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 03/04/15

De Gelderlander
Door: Hans Gulpen 

Koopavond in Arnhem kalft verder af. Maar zal niet verdwijnen. Er komen zelfs koopavonden bij, denkt een deskundige.


ARNHEM - Koopavond in Arnhem trekt steeds minder volk, zo blijkt uit lopend onderzoek van bureau CityTraffic.
Die conclusie laat zich ook zonder hard cijfermateriaal trekken. Wie nog wel eens de moeite neemt om op donderdagavond naar de stad te gaan, ziet het met eigen ogen: het wordt stiller en stiller in het centrum.
De afgelopen vier jaar daalde het aantal bezoekers aan de binnenstad op donderdagavond met circa 70 procent. En die trend zet door, zegt directeur Huib Lubbers van CityTraffic. Niet alleen in Arnhem, maar vrijwel overal in het land. Lubbers' bureau verricht metingen in binnensteden in heel Nederland. In Arnhem worden continu op acht plaatsen in en rond het centrum passanten geteld.
Wordt het niet tijd dat Arnhem afscheid neemt van koopavond? Jos Wegdam, voorzitter van City Centrum Arnhem, ziet het voorlopig niet gebeuren. "Ik merk in ieder geval nog geen daling in de deelname van ondernemers. En zij bepalen zelf of de koopavond blijft."
Volgens Wegdam gaan in kringen van kleine, lokale winkeliers wel eens stemmen op om de zaak op donderdagavond te sluiten, maar blijft het vooralsnog bij woorden. "De ketenwinkels, op de A1-locaties en net daarbuiten, zullen niet dichtgaan. En die bepalen toch voor een belangrijk deel wat er gebeurt." Wegdam kan niet ontkennen dat er minder mensen naar de stad komen en dat daardoor de omzet daalt, maar zolang er nog geld wordt verdiend op koopavond, blijft die bestaan, zegt de voorzitter van CCA, waarbij zo'n 130 ondernemers in de binnenstad zijn aangesloten.
De leegloop op donderdagavond kwam in een stroomversnelling toen begin 2014 in Arnhem de wekelijkse koopzondag werd ingevoerd. Die blijkt niet alleen een aanzuigende werking op bezoekersstromen op koopavond te hebben, maar ook op andere dagen. Volgens Wegdam zit koopzondag in de lift. "We wachten nog op cijfers, maar ik verwacht dat de deelname onder ondernemers inmiddels meer dan 70 procent is."

Willen ondernemers in de binnenstad overleven, dan zullen zij hun winkels elke avond moeten openen. Dat zegt retaildeskundige Huib Lubbers.
Volgens Lubbers is daarom niet te verwachten dat de koopavond gaat verdwijnen, al trekt die minder mensen. Er zullen koopavonden bij komen, denkt hij. "Dit is een onmiskenbare trend, ingezet door supermarkten en grootwinkelbedrijven: elke avond open, tot negen uur. De Gamma, IKEA en Media Markt doen het al en de rest zal volgen. Deze trend komt ook naar de binnenstad. Ik voorzie een compactere stad, met een mix van retail, horeca en leisure, waar mensen ook later op de avond hun inkopen komen doen en zich ontspannen."
Volgens Lubbers verandert het winkelgedrag van de consument. "We gaan later winkelen. Wil de middenstand zich tegenover internet staande houden, dan moet zij daarmee rekening houden."