Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Na het werk nog even snel die nieuwe broek kopen tijdens koopavond? Schouder aan schouder door het winkelcentrum omdat je anders nooit eens met nieuwe oorbellen voor je vriendin aan komt zetten? Het lijkt allemaal niet meer zo nodig te hoeven van de consument. Steeds vaker kiest hij ervoor om op andere dagen en in het bijzonder op de zondag naar de winkelstraten af te reizen. De daling in de bezoekersaantallen van de koopavond liegen er niet om: ons winkelgedrag is veranderd.

We maken steeds minder gebruik van de koopavond, maar wanneer winkelen we dan wel? Gaat de drukte naar andere dagen of winkelen we in de avond liever op het internet? Door de drukte in de winkelgebieden uit te splitsen naar de verschillende weekdagen kan CityTraffic een aantal opvallende trends in ons winkelgedrag in kaart brengen.

Zo zien we hier dat de traditioneel rustigere winkeldagen in opkomst zijn, ten koste van de gebruikelijke drukste dagen van de week. Het is duidelijk dat de koopavond op donderdag door de jaren heen flink aan populariteit heeft ingeboet. Maar ook de vrijdagavond heeft te maken met dalende bezoekersaantallen. Vanwege het horecabezoek in de binnensteden is hier de impact op de retailers wat lastiger te meten, maar zelfs met het horecapubliek erbij zien we een daling die te denken zet over de populariteit van deze shopavond.

En ook op de zaterdag zien wij een opvallende afname in de passantenaantallen op straat. Dit zou te maken kunnen hebben met een afname van het aantal dagjesmensen dat voor funshoppen door de winkelstraten wandelt. Ook hier kan de invoering van de koopzondag een kannibaliserende uitwerking gehad hebben op de bezoekersaantallen op de zaterdagen. Het gemiddelde druktebeeld is hiermee door de jaren heen als volgt veranderd:

Op jaarbasis en vertaald naar absolute passantenaantallen kunnen deze ogenschijnlijk kleine verschillen een zeer groot verschil maken in de weekomzetten, en daarmee de portemonnee van de retailer. Zo zagen wij eerder bijvoorbeeld al dat de passantenaantallen tijdens koopavonden landelijk zelfs met meer dan 30% zijn gedaald. Dit zijn ontwikkelingen die hard aankomen voor de ondernemers in de winkelgebieden. Zeker als zij dit gemis niet op andere weekdagen weten te compenseren.

Voor hen is het dan ook van groot belang om hier op een effectieve manier mee om te gaan. En zoals altijd begint effectief handelen met goed en tijdig kennis nemen van de ontwikkelingen die er voor de retailer toe doen. Hoe ziet de verandering er in jouw straat of in jouw stad uit? Sommige straten hebben nu eenmaal meer last van deze ontwikkelingen dan andere. En hoe kun je op een andere manier met de consument blijven communiceren? Via e-mail, via Twitter? In ieder geval is een goede kennis van je eigen klantenbasis essentieel en kan je als ondernemer het verschil maken door juist op hun behoeften in te spelen. VIP-avonden, langer open op de zaterdag, koopavond dicht? Het onderzoek van CityTraffic is dan ook een goede aanleiding  om een duidelijk oogje in het zeil te houden op het veranderlijke winkelgedrag van de huidige consument.