Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Nederlanders gaan steeds minder vaak op koopavond de stad of het dorp in om te winkelen. Meer dan de helft van de Nederlanders zegt nu minder vaak een koopavond te bezoeken dan vijf jaar geleden, aldus onderzoeksbureau I&O Research. Recent onderzoek van CityTraffic beaamt dit en ziet over een periode van 3 jaar beduidend minder mensen op straat tijdens de ooit zo populaire koopavonden.

In de periode van 2011 tot en met 2013 is het aantal passanten tijdens koopavond in de kernwinkelgebieden gemiddeld met ongeveer 31% afgenomen. Deze conclusie kan getrokken worden op basis van kwantitatief onderzoek naar het gebruik van de koopavond van 10 grote en middelgrote winkelsteden in Nederland. Ter vergelijking: landelijk gezien is het over een periode van drie jaar op een gemiddelde dag ongeveer 9 procent rustiger geworden in de Nederlandse winkelstraten. Door dit verschil lijkt de koopavond structureel in populariteit in te boeten.

We zien hier dat de behoeftes van de shoppers veranderen en daarom zullen retailers en gemeenten hier effectief op in moeten spelen. Het verruimen van de openingstijden op een koopzondag of zaterdag of het bieden van alternatieve winkelmomenten kunnen een uitkomst bieden om de binnensteden van Nederland nieuw leven in te blazen. Vanwege deze recente ontwikkelingen heeft het adviesbureau Retail Management Center sinds kort een speciaal Retail programma ontwikkeld om gemeenten en retailers te ondersteunen en met oplossingen te komen om deze ontwikkelingen te ondervangen (www.rmc.nl)