Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 27/05/14

Onlangs constateerde CityTraffic dat de Leidestraat in Amsterdam de drukste winkelstraat van 2011 is. CityTraffic telt hier meer passanten dan in de Kalverstraat. Een op het eerste gezicht opvallende constatering, die uitleg behoeft.

Wat is druk? De drukte tussen 12.00 en 18.00 uur is in andere straten inderdaad hoger en de impact van die drukte is vaak ook beter voelbaar wanneer alle winkels geopend zijn, maar drukte heeft ook meer effecten die voelbaar zijn bij andere instanties en partijen. Het effect van reclameuitingen in de winkelstraat, de inloop van horecagelegenheden, de drukte na het sluiten van de cafe’s, het duurzaam omgaan met energie. Het precies meten van drukte heeft meer toepassingen dan louter de economische impact bepalen.

Dat CityTraffic toch de meeste passanten registreert in de Leidsestraat heeft naar ons idee twee oorzaken. Allereerst vervoert het Amsterdams GVB meer dan 38 duizend trampassagiers per dag door de Leidsestraat. De automatische sensoren van Citytraffic registreren 25% van deze passanten, hetgeen in de ‘oude’ passantenonderzoeken niet mee werd geteld. Of een trampassagier een passant is, is een aardige definitiekwestie, die we hier niet zullen behandelen.

Ten tweede is de Leidsestraat een echte 24-uurs straat. Een veel gebruikte verbindingsroute tussen het Centraal Station, het Spui en de horecagelegenheden rondom het Leidseplein. Hierdoor wordt de Leidsestraat ’s nachts relatief druk bezocht. Voor de horeca en politie een belangrijk gegeven om te weten hoeveel mensen ‘s nachts door de Leidsestraat passeren. Voor de winkeliers wellicht minder relevant, als men alleen naar de kassa kijkt. Als men daarentegen pageviews op het internet belangrijk vindt, zal een passerende trampassagier of een in de avond lopende passant belangrijker worden, naarmate de impact van internet toeneemt. Immers goed voorbereide potentiële klanten kopen meer bij hun uiteindelijk bezoek, zowel op het internet als in de winkel.

De drukte in de Leidsestraat ziet u in onderstaande grafiek. Het geeft het relatieve aantal passanten weer die ’s nachts de Leidsestraat bezoeken. Tussen 01:00 en 06:00 rijden er geen trams waardoor er geen trampassagiers worden meegenomen.

Detailhandelsverkopen in de lift

Tags: nationale index (afbeelding hiernaast)

Het bezoek aan winkelcentra in de laatste dagen van november en de eerste dagen van december lijkt het niveau van 2010 te gaan halen. De laatste twee weken laten een positieve tendens zien. En dat terwijl het vierde kwartaal van 2010 al van hoog niveau was. Dit valt te concluderen uit de Winkelcentrum Index van CityTraffic.

De retailbranche beleeft een opleving na een moeilijke periode in augustus en september. De index laat zien dat het aantal bezoekers in winkelcentra bijna het niveau van 2010 haalt. Hoe structureel die opleving is, gaan we in RetailActueel de komende weken volgen. We zetten elke week de drukte in de centra af tegen het verkeer een jaar eerder. Zo heeft u met RetailActueel altijd als eerste inzicht in de actuele drukte in de winkelcentra.

Bron: Retail Actueel