Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 30/09/14

Wat kunnen retailers vandaag doen om de shoppers vanaf morgen beter te activeren? Dit was het thema van het seminar 'Retail. Wat nu?' dat communicatiebureau Aan Zee in Noordwijk organiseerde met hulp van een aantal innovatieve nieuwe retail dienstverleners. Uiteraard was ook CityTraffic op dit evenement aanwezig om haar visie op innovatie in de retail te geven. Directeur Huib Lubbers behandelde in 20 minuten het belang van de Capture Rate: dé nieuwe KPI voor de multichannel retailer die zowel online als offline het optimum zoekt in zijn distributie. 

Kortgezegd is de Capture Rate de zogenaamde pakkans. Pakt de retailer nog wel voldoende klandizie van de straat? Op het internet is veel bekend over de conversie tussen shoppers en kopers, maar in de winkelstraat weet veel retailers op zijn best de gemiddelde drukte op een zaterdag. Dat kan beter. CityTraffic heeft dagelijkse druktedata van alle belangrijke Nederlandse winkelstraten en door hier efficiënt gebruik van te maken kunnen retailers het maximale uit hun klantenpotentieel behalen. Want een goede winkelstraat heeft de juiste klandizie, die in voldoende mate naar de aanwezige retailers gaat. Dus een goede winkel heeft daarmee een goede verhouding tussen drukte binnen en buiten. Oftewel, een goede winkel heeft een hoge Capture Rate. 

Retailers kunnen de Capture Rate eenvoudig zelf berekenen door gebruik te maken van de data van CityTraffic en de gegevens van hun eigen bezoekerstellers. Zo heeft een kleine modewinkel in de hoofdwinkelstraat doorgaans een Capture Rate onder de 1% en zitten de grotere ketens gemiddeld zo rond de 5%. Door vooral de Capture Rates van winkels onderling te vergelijken ontstaat een beter beeld van de kwaliteit van de winkel, het personeel en bijvoorbeeld de locatie. 

De trends in de retail zijn duidelijk, het veranderende koopgedrag is ook een feit, nu nog de distributie van de retailer erop aanpassen. Met de Capture Rate heeft hij een instrument in handen om daar morgen al mee te beginnen. 

Om retailers te ondersteunen heeft CityTraffic het Retail Performance Dashboard ontwikkeld, waarin de Capture Rates van filialen overzichtelijk vergeleken kunnen worden.