Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 07/04/15

De kwaliteit van het verblijf in de binnenstad meten aan de hand van de verblijfstijd van de bezoeker? Het is een unieke methode waarin Rotterdam voorloper lijkt te zijn op de andere grote steden. Rotterdam als Smart City!! Waar citymarketing er meestal op gericht is om vooral méér bezoekers aan te trekken, gooit Rotterdam het over een iets andere boeg. Door de bezoekers vooral langer te laten verblijven hoopt de gemeente de kwaliteit van de binnenstad te verbeteren. Een nieuw aangelegd meetnetwerk van CityTraffic gaat de komende jaren bijhouden in hoeverre de unieke doelstellingen worden behaald. Een verstandige keuze van Rotterdam, omdat het aantal bezoekers al jaren aan het dalen is als gevolg van het veranderende koopgedrag en de recessie, terwijl de tevredenheid van de bezoeker centraal moet staan.

De gemeente Rotterdam is van plan om extra maatregelen in te voeren om ervoor te zorgen dat bezoekers langer blijven in de binnenstad. Er wordt gezorgd voor meer vertier en prettige buitenruimtes in de stad. Daarnaast worden de losse ‘postzegels’ waar de stad nu uit bestaat met elkaar verbonden zodat er prettigere loopstromen ontstaan. Het plan moet er voor zorgen dat er eind 2018 zo’n 6 miljoen extra bezoekuren bij komen(NRC, 27 november 2014). Dit zal ervoor zorgen dat bezoekers meer uit gaan geven tijdens hun verblijf en dat er meer leefbaarheid en vitaliteit ontstaat. 

Metingen zullen worden gedaan aan de hand van verschillende beoordelingscriteria, waaronder de verblijfstijd van bezoekers in de stad. Met de smart wifi-techniek kan CityTraffic bewoners, winkelend publiek en werknemers van elkaar onderscheiden. Dit gebeurt doordat er een onderscheid wordt gemaakt tussen publiek dat dagelijks, doordeweeks of een enkele keer langs een locatie passeert. Op deze manier wordt het mogelijk om verschillende doelgroepen te selecteren in het meetresultaat.

Door verblijfstijd te meten in tegenstelling tot passantenaantallen is er nog meer mogelijk voor de stad Rotterdam. Doordat het nieuwe netwerk aangesloten wordt op het bestaande netwerk van CityTraffic wordt het mogelijk om de data met andere steden te vergelijken. Het wordt dan inzichtelijk hoe vaak winkelend publiek in Rotterdam bijvoorbeeld ook winkelt in  Antwerpen of Den Haag.

Verblijfstijd meten is in deze tijd van online shoppen erg belangrijk. Overal zien we de drukte in de winkelstraten afnemen. Verblijfstijd kan daarom een belangrijke KPI zijn voor steden, want als de bezoekersaantallen in binnensteden afnemen maar de verblijfstijd toeneemt hoeft dit niet ten kosten van het omzetpotentieel te gaan. Door de verblijfstijd bij te houden kunnen we een indicatie geven over het uitgavenpotentieel van de bezoekers. Rotterdam volgt andere steden zoals Leiden, Den Haag, Alkmaar, Helmond en Bergen Op Zoom.