Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 30/09/14

Een veelgehoorde uitspraak is dat de winkelstraten leeglopen omdat iedereen tegenwoordig “toch altijd alles maar online koopt”. Maar is dat wel zo? Zoals zo vaak is de wereld ook hierin niet zo zwart-wit als vaak wordt geroepen. Voor veel mensen is het niet het een of het ander. Integendeel, veel shoppers combineren in hun aankopen het informatieve internet met een fysiek bezoek in de winkelstraten. We zien dat mensen zich online oriënteren om vervolgens in de fysieke winkel het product in het echt te zien voordat ze daadwerkelijk tot de aankoop overgaan. Hiermee is het online winkelgedrag tegenwoordig een goede graadmeter voor het klantenpotentieel dat winkeliers tot hun beschikking hebben. Hiervoor hebben CityTraffic en Wakoopa de Online Shopping Index ontwikkeld. Zo kunnen retailers tegenwoordig precies zien hoeveel klanten ze hadden kunnen hebben, zowel online als offline.

Vanuit de retailers wordt de roep om informatie steeds luider. Van oorsprong richt CityTraffic zich op het offline shopping potentieel door de drukte in de winkelstraten te meten. Maar om het plaatje compleet te maken is het nodig om ook te weten hoeveel er online gewinkeld wordt. Daarin gaat het niet alleen om de werkelijke aankopen, maar juist ook om hoeveel er online gewinkeld wordt zonder dat er werkelijk iets gekocht wordt. Hieraan kan de omzet voorspeld worden. Immers, als er veel gewinkeld wordt kan men ervan uitgaan dat er in de nabije toekomst ook werkelijk een aankoop gedaan wordt, al dan niet online. In samenwerking met online onderzoekbureau Wakoopa wordt nu wekelijks de Online Shopping Index gepubliceerd. Zo wordt het online surfgedrag van een groot onderzoekspanel van bijna 10000 respondenten bijgehouden, waarmee een goed inzicht verkregen wordt in hoeveel er online gewinkeld wordt. In de eerste maanden sinds de uitrol levert dit al interessante inzichten op.

Zo zien we een algemene trend dat online shoppen redelijk gelijk op gaat met de drukte in de winkelstraten. In tegenstelling tot hetgeen zo vaak geroepen wordt is het internet dus niet de doodsteek voor de winkelstraten. Als mensen online veel winkelen wordt er doorgaans ook meer gewinkeld in de fysieke ruimte en dus sluit het een het ander niet uit. Maar er is meer. Zo zien we online bijvoorbeeld een sterke cyclus van vier weken waarin er online meer gewinkeld wordt dan gemiddeld, die waarschijnlijk sterk samenhangt met de salarisuitbetalingen. Maar ook valt op dat de zondag bijvoorbeeld online een drukke winkeldag is, maar wanneer we specifiek naar de telecommarkt kijken juist eerder de maandag een drukke dag is. Verder is het online winkelgedrag niet zo wisselend als het druktebeeld in de winkelstraten. Vooral tijdens de drukke feestdagen lijkt deze trend zich af te spelen.

Ook zien we dat mensen online wat minder vaak tot een aankoop over lijken te gaan. De Shopping Conversion Rate (het aandeel shoppers dat daadwerkelijk tot een aankoop overgaat) is na een periode van stijging nu iets aan het afvlakken. In 2013 werd er alleen maar meer gekocht online maar aan die trend lijkt nu langzaam een einde te komen. Zit het online klantenpotentieel daarmee langzaam aan zijn max?

Deze ontwikkelingen en meer zijn allemaal inzichtelijk met de Online Shopping Index van CityTraffic en Wakoopa.