Ons laatste nieuws en cases
gray_twitter gray_twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

 

Geplaatst op: 18/11/14

Dat het op het strand druk wordt als het warm is zal natuurlijk niemand verbazen, maar hoe zit dit nou eigenlijk in de winkelstraten? De afgelopen zomer zagen we bijvoorbeeld een massastroom van mensen naar de boulevard van Scheveningen, toen op 18 en 19 juli de eerste twee officiële tropische dagen van het jaar aangebroken waren. De hoge temperaturen zorgden voor een massastroom van mensen naar de kust. CityTraffic telde op deze dagen samen zelfs bijna 200.000 unieke bezoekers op de boulevard van Scheveningen. Een hoogtepunt voor de kustplaats, maar welk effect heeft goed weer op de winkelstraten die de mensen achter zich laten?

Dat temperatuur en druktebeeld hand in hand gaan in kustplaatsen is goed te zien in de onderstaande weergave van het druktebeeld in Scheveningen. Juni en juli waren twee warme en zonnige zomermaanden met hoge temperaturen en relatief weinig regen. We zien hier dan ook een hoge correlatie tussen bezoekersaantallen en temperatuur. Tegelijkertijd hebben we gemerkt dat de verblijfstijden sterk oplopen als het warmer wordt, tot gemiddeld bijna anderhalf uur in de maand juli in Scheveningen. In augustus daalde deze verblijfstijd weer met 9 minuten, in overeenkomst met de dalende temperaturen en een toename in de neerslag.

De correlatie tussen het weer en het drukteverloop in de rest van de Nederlandse winkelstraten lijkt een stuk minder sterk. Beter weer zorgt in de zomer niet altijd voor meer bezoekers in de winkelstraten. Zo was september landelijk gezien een zeer slechte maand voor de detailhandel, terwijl de temperaturen bijzonder hoog lagen voor de tijd van het jaar. De laatste twee weken waren er respectievelijk 19 en 16 procent minder bezoekers in de winkelstraten. Een verklaring voor deze lage aantallen is het warme weer eind september, terwijl de winkels ingesteld waren op de herfstdrukte die we een jaar eerder meemaakten in de winkelstraten. Dit jaar was het gemiddeld 7 graden warmer dan vorig jaar in deze periode, wat het winkelpubliek nou niet bepaald prikkelde om herfst- en winterkleding in te slaan. Het gevolg was een groot verschil met de passantenaantallen van vorig jaar.

Warm weer zorgt in winkelstraten dus niet direct voor meer winkelend publiek, en hieruit blijkt maar weer dat het voor retailers des te belangrijker is om het aanbod snel en actief op de actualiteit aan te passen. Wilt u ook weten over het druktebeeld in uw stad of winkelstraat of bent u benieuwd naar de verblijfstijden in uw winkelgebied? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier of mail ons via citytraffic@citytraffic.nl